Masaryk a Tibet

Čínská lidová armáda

Čínská armáda ve Lhase (1951)

Datum 10. března se každoročně připomíná jako den solidarity s Tibetem. V české republice pravidelně vyvěsí tibetskou vlajku či alespoň vlaječku několik tisíc lidí, stovky měst a obcí či mnoho dalších institucí. Připomínají tak den roku 1959, kdy bylo brutálně potlačeno protičínské povstání v okupovaném Tibetu. Moderní lidovědemokratická armáda Číny i přes zoufalý odpor tibetských bojovníků (vyzbrojených často středověkými zbraněmi) obsadila v krátké době zemi „na střeše světa“.

Oficiálních důvodů bylo několik:

  • Bratrské osvobození od západních imperialistů (v té době zde pobývalo zhruba 6-8 cizinců). Navrácení Tibetu do původní rodiny národů Číny (byť se po staletí jednalo o zcela jinak se vyvíjející etnikum).
  • Vymýcení duchovního tmářství (tj. specifické formy buddhismu se zásadou neubližování živým bytostem).
  • Zrušení starého vykořisťovatelského řádu (a jeho nahrazení milionem zabitých či umučených Tibeťanů, zdrcující devastací tibetské kultury, hladomorem a šest miliony čínských přistěhovalců).

V roce 2014 se ke dni solidarity přihlásilo 599 měst, městských částí, magistrátů, obcí a krajů. Z čeho vyplývá naše národní – v evropském měřítku nebývale silná – podpora „věci tibetských“? Jde o „revoltu kavárenských povalečů“, politické zviditelňování či o něco jiného? Třeba o sounáležitost malých národů v boji za vlastní svrchovanost. O vzory vynikajících osobností v minulosti dávné či nedávné.

Prezident Masaryk v Jeruzalémě (1927)

Prezident T. G. Masaryk v Jeruzalémě (1927)

V roce 1927 podnikl prezident T. G. Masaryk (jehož 165. výročí narození si můžeme letos 8. března také připomenout) svou první zámořskou cestu po válce. Jel do Palestiny pod britským mandátem. Navštívil mimo jiné kibuc Bejt Alfa, založený československými emigranty. Židovská komunita to vnímala jako další formu podporu sionismu, podporu malého národa. Vždyť Československo už ústavou z roku 1920 uznalo židovskou národnost a stalo se první zemí, která Židům takto přiznala právo na vlastní kulturní a národní svébytnost. V tomto duchu pokračoval i ministr zahraničí Jan Masaryk, když po 2. světové válce v diskuzi Valného shromáždění Spojených národů podpořil vznik Izraele.

Malování tibetské vlajky

Malování tibetské vlajky

Následovalo více než 40 let, kdy jsme morální podporu jako národ potřebovali spíše my. Ale již počátkem roku 1990 pozval prezident Václav Havel představitele sužovaného národa – Jeho Svatost dalajlamu – na návštěvu. Premiérové přijetí čerstvého nositele Nobelovy ceny za mír na oficiální úrovni protrhlo hráze politické opatrnosti na celém světě. Tento akt po 70 letech potvrdil kontinuitu české solidarity s osudy malých národů a zviditelnil nástup nové zahraniční politiky naší země.

Velké symbolické kroky musí jít ruku v ruce s praktickým naplňováním myšlenek v běžném životě. O konkrétních formách dlouhodobé české pomoci Tibeťanům se můžete dozvědět na www.protibet.cz.
 

Za MOST, o.p.s. Petr Ďásek
 

8 komentářů

Přidat komentář
  1. „Tento akt po 70 letech potvrdil kontinuitu české solidarity s osudy malých národů a zviditelnil nástup nové zahraniční politiky naší země.“

    Ohh,really – a co solidarita se Srbskem v 90.letech,a kde je dnes solidarita treba s Libyí,Syrii,nebo jihovychodni Ukrajinou/Novoruskem ? Ale ono je dnes v móde byt solidarni s Tibetem.To,ze se Dalajlama verejne zminil o tom ze je marxista se mlci.

    S takovychto pokryteckych kecu o solidarite,se me dela spatne :-(((

    1. Dobrý den,
      – uvítám (možná ne sám) Váš fundovaný článek ohledně Srbska, Libye, Syrie, Novoruska (?!), pokud o těchto problémech více víte
      – svou tibetskou „módnost“ si dovolím odůvodnit 14 lety zájmu o tuto problematiku a konkrétní pomocí exilovým Tibeťanům
      – 14. dalajlama se skutečně zmínil, že jsou mu mnohém prvky marxismu blízké, netuším, kdo z Vašeho okolí o tom mlčí. Tak jako je mnohými ateistům blízké křesťanské desatero, tak i v původním nezdeformovaném marxismu najdete pozitivní myšlenky.
      – to, se Vám udělalo špatně, nebylo zveřejněným článkem, to byla Vaše volba

      1. Dobry den,

        – uvitate fundovany clanek ? – a smim se zeptat proc ? Fundovanych clanku je po netu mraky,staci hledat.
        – Vas zajem o Tibet a pomoc exilantum Vam budiz ku prospechu,kez by takovych lidi bylo vice.Jen mam obcas obavy,ze se z  celeho toho pomahani porobenym narodum se zapomina casto na lidi primo z okoli,kteri zrovna tak potrebuji nekdy pomoc.
        – v mem okoli „zcela bezni lide“ skutecne nikdo netusi,ze jsou Dalajlamovi blizke nektere prvky marxismu.A v mediich jsem nikde o tom neslysel zrovna tak.
        – spatne se me skutecne neudelalo z clanku samotneho jak pisete,ale spise z celospolecenskeho pokryteckeho pristupu (do nehoz tento clanek rovnez patri).V Tibetu zije 3-6 milionu lidi(zalezi na zdroji) ,kolik dalsich tibetanu zije v exilu.Vite kolik je napr.Kurdú se kterymi se poslednich par desetileti zrovna nikdo nemazlil – 40 milionu.Vite kolik milionu lidi uz uteklo ze Syrie a kolik jich v ni uz zemrelo ? A v Iraku ? Az 700 000 lidi uz pry opustilo nedobrovolne jihovychodni Ukrajinu kvuli nove vlade v Kyjeve,kdo si zastane jich ?
        Mam zkratka pocit,ze solidarita z Tibetem je dnes zpolitizovana fraska ,aby to vypadalo jako ze delame neco pro humanitu,a pritom se prehlizeji i vetsi a vaznejsi problemy

        Hezky den

  2. Co to je solidarita?
    Vyslovené či napsané, v řadě vět či projevů myšlenek, které se staví na něčí stranu? A jak se projevuje? Pošle Petr Ďásek od sebe a lidí kolem sebe na podporu třeba nějaké tibetské vesnice či sociální skupiny chudších lidí třeba vybraných 10 tis. Euro? Jak je oslovuje představa až možná mýtického Tibetu, klášterů, modlitebních mlýnků, chudoby a možná i nemocí mezi obyvateli před sedmdesáti léty?

    Pan Josef Vít před léty napsal mini článek – něco v něm je zajímavého :
    http://blisty.cz/art/27434.html

    Z jiného zdroje :

    Cítím silný odpor k čínskému režimu, ale ve srovnání se situací před vstupem komunistických vojsk je na tom teď Tibet lépe. Tamější teokratická společnost byla zcela podřízena bohatým klášterům, jejichž lámové parazitovali na zotročených rolnících a shromažďovali obrovský majetek, za nějž by se nemusela stydět ani katolická církev. Dalajlámovým sídlem byl do roku 1959 čtrnáctipatrový palác Potála s tisíci místnostmi a deseti tisíci svatyněmi. Veškerý stavební materiál byl na nepřístupné místo dopraven pomocí oslů nebo vynesen lidmi. Zatímco se dělníci krmili ječnou kaši, kterou si občas vylepšili kouskem jačího másla, mrtví dalajlámové byli pohřbeni ve zlatých rakvích zdobených drahokamy. Naprostá většina obyvatelstva byla ještě v 40. letech 20. století negramotná a nevlastnila žádný majetek, tibetská společnost tak ze všeho nejvíc připomínala starověké otrokářské říše. Tibet sice už v roce 1898 oficiálně zrušil trest smrti, ale lámové nadále uvalovali na své poddané fyzické tresty zahrnující bičování, uřezávání uší a nosů, vytrhávání jazyků, vypichování očí, usekávání rukou a nohou. Pokud tedy někdo doslovně požaduje návrat do stavu před čínskou okupací, pak je neinformovaný nebo zvrácený. Čínská armáda se sice dopustila v Tibetu mnoha zločinů proti lidskosti a systematicky potlačuje jakoukoli formu politické opozice, ale země prošla elektrifikací, byly zde postaveny silnice, došlo ke vzniku systému zdravotní péče a školství. Zní to poněkud cynicky, ale při rozhodování mezi teokracií a komunismem volím to druhé; obě tyto formy útlaku by ovšem měly být nahrazeny liberálními a kapitalistickými demokraciemi. / kopírováno z http://massive-error.blogspot.cz/2012/05/dalai-lama-savior-or-selfish-jerk.html /

    Neuznávám kdyby, ale přesto, kolik funkčních nemocnic a škol je v Tibetu dnes, pod nadvládou okupantů? Kolik by jich tam asi bylo, kdyby Číňané nepřišli a vládlo kněžstvo? Těžko říci, že? Měl by Tibet vlakové špičkové spojení se světem, byť zase přes tu zpropadenou Čínu?

    Ještě jedna myšlenka. 14.dalajláma vstoupil do KS Číny a prý byl místopředsedou nějakého čínského parlamentu – lze to někde věrohodně dohledat? A nevolnictví a otroctví bylo v Tibetu /již za nadvlády Číny?/ zrušeno až ve druhé polovině minulého století?

    Tady jsou některé myšlenky mladého člověka :
    „V důsledku otrokářského systému se celá země dostala do stavu stagnace, zaostalosti a tvrdého potlačování společenského pokroku. Sociální rozpory se každým dnem zostřovaly. Zemědělci obdělávali půdu dřevěnými pluhy a motykami, nemajíce moderní stroje. Výsledkem toho byla velmi nízká produktivita práce. 90 % Tibeťanů bylo negramotných. Průměrná délka života dosahovala 35,5 let. Otroci a nevolníci bojovali za svou existenci na samé hranici bídy, hladu a smrti. Bránili se vykořisťování a útlaku pomalou prací, odmítáním platit daně a vykonávat robotu, útěky a revoltou. Trpěli v reálném životě s nadějí na lepší život po smrti. Tato situace nebyla záležitostí středověku, ale doby před rokem 1959, dokud vládl dalajláma. V posledních letech však Tibet prochází výraznou modernizační vlnou. V roce 2006 byla uvedena do provozu nejvýše položená železnice na světě a letos bude zahájena výstavba nejvýše položeného letiště světa, což ještě více podpoří turistický ruch a rozvoj Tibetu. Kritici těchto projektů nechtějí Tibet jako moderní zemi s vyspělou infrastrukturou a zvyšující se kvalitou života. Zřejmě teskní po časech středověké otrokářské despocie, kdy místo asfaltových silnic existovaly jen prašné cesty.“ odkaz na http://vasevec.parlamentnilisty.cz/vip-blogy/pokrytectvi-nebo-neznalost-tibetskych-vlajkonosu

    Dříve, než bych šel podpořit starý feudální Tibet jsem si ještě přečetl od Břetislava Olšera / vím, že ho někdo nemusí/ toto:

    http://olser.cz/8481/tibet-%E2%80%93-cina/

    1. Naprosto s Vámi souhlasím. Někteří „tibetomilové“ vykřikují své „frýtybet“ bez elementárních znalostí, ale nepomohou bezdomovci a chudákovi ve svém okolí. Přejí si ten netknutý Tibet jako ve filmu či knize, takovou středověkou rezervaci na dovolenou. Rozdat korálky a vrátit se zpátky k teplé sprše a wi-fi.
      Pár jich znám osobně…

    2. Dobrý den, posílám odpovědi na Vaše otázky, snad jen stručně:
      – Solidarita znamená obvykle dobrovolnou společenskou soudržnost mezi rovnými, ochotu ke vzájemné pomoci a podpoře v rámci nějaké skupiny Člověk je solidární s nějakou skupinou, pokud ji podporuje a její úspěchy i neúspěchy pociťuje jako vlastní (zdroj http://www.wikipedia.org)
      – Češi i Slováci poslali na pomoc Tibeťanům přes naši organizaci doposud přes 470 000 eur, údaje ostatním neziskovek či jiných institucí si prosím dohledejte sám
      – citujete jiné autory (netuším, koho „citují“ oni), zkusím sdělit své poznatky: vím, jak probíhal vývoj v Tibetu od cca 5.-6. století do současnosti, znám situaci tibetského exilu. Vámi výše uvedené zdroje mají v mnohém pravdu. Tibet počátkem 20. století byla TECHNICKY zaostalá země s teokratickým vedením. Nemyslím si, že tento fakt oprávnil komunistickou Čínu ke zničení cca 95 % všech památek a zabití, umučení cca 1 mil. obyvatelstva (Tibet má cca 6 mil. lidí).
      Čemu však nerozumím, jsou nejčastější argumenty zastánců elektrifikace, plynofikace, vyšší produktivity, hustší silniční sítě, technického zázraku nejvýše postavené železnice světa – toto všechno skutečně opravňuje Číňany k okupaci Tibetu v dané podobě? Takže koloniální éra Evropy, otroctví v Americe, vybíjení rudých tváří – tyto všechny chyby ve prospěch bohatství, ale i pokroku – pokládají zmínění diskutéři za odůvodnitelné a správné?
      – jaký by byl současný Tibet bez historického zásahu Číny? Sovětský model-rozpad na několik různě fungujících „republik“? Model mnohých afrických zemí zmítaných dlouhodobými vnitřními problémy? Čínský model snahy řízení z jednoho centra? Můj subjektivní názor – bhútánský model postupné demokratizace.
      – co se týká „vstupu dalajlamy do komunistické strany“, doporučuji přečíst jeho životopis, v 19 letech ho Mao pozval do Pekingu a vedle mnoha slibů o plnění dohod (17 bodová dohoda apod.) mu zajistil i funkci podpředsedy stálé komise národního shromáždění (minimum skutečných pravomocí, ale skvělý propagandistický tah pro čínskou stranu).
      – nepodporujte starý feudální Tibet (resp. cokoliv starého, přežitého), podporujte maximum občanských svobod v rámci Tibetu jako autonomní oblasti

      1. Pane Ďásku,
        nebudu Vám nijak oponovat. Kdo chce vidět svět a i Tibet nějak, najde si příslušné materiály, kdo ho chce vidět jinak, hledá a nachází jiné informace.
        Předesílám, v Tibetu jsem nebyl, ale syn mého kamaráda tam cestoval nedávno a zkusím si informace „na jeho vlastní oči“ získat.

        V zemích, jako je Tibet, bývá velký rozdíl mezi městy a venkovem. Viděl jsem nějaký snímek Lhasy nyní a nějaký starší z dob feudální vlády před vstupem Číny. Obrovský rozdíl; dá se namítnout ano, bylo to před sedmdesáti léty!

        Nikdo z nás ale neví, kdy a jak by Tibet za feudální a teokratické vlády dosáhl nějakého pokroku, zda by se vůbec otevřel světu. Chápu, že lidi kolem dalajlámy mohlo pobouřit zrušení starého feudálního systému / r.1959/, kdy jim museli poddaní sloužit. Prostě se věrní starým pořádkům mohli i vzbouřit, udělali to a pak i uprchli.
        Nelze říci, co by bylo, kdyby Tibet zůstal sám. Zda by si jej nepodmanilo ve stylu neokoloniálním britské imperium / to tam přece bylo a nakonec tam i vtrhlo na počátku 20.století i vojensky/, zda by tam dnes, na této střeše světa nebyly další silné vojenské základny třeba i USA s „krásným výhledem“ na cíle v rovinách Ruska či Číny.

        Nemyslím si totiž, že státy Západu zavádějí svými „mírovými“ okupacemi s nastolováním své demokracie nějaké výrazně lepší podmínky pro obyčejný lid, kterému se Vy dnes snažíte pomáhat – viz. voda. Mohl bych sem dát desítky odkazů na jednostranně zaměřené pohledy odpůrců Číny v Tibetu, a také opačných pohledů na jejich příznivce. Nevím, jak moc jste protestoval proti účasti vojsk Západu v bojích proti uznaným státům jako byla Libye, Irák, nově Sýrie, Srbsko, Afghanistán….., jak Vám leží na srdci práva žen v islámském světě, zda si vyvěšujete vlajku Iráku na protest proti vpádu silné USA se smyšlenými důvody do této země, zda Vám vadilo a vadí bombardování Srbska a Bělehradu a násilné nastolení dělení země…… atd..

        Je toho totiž opravdu mnoho, co stojí za protesty.

        Přišel jste sem s cennými příspěvky v části „historické souvislosti“. Máte své zaměření, svůj pohled na svět a své názory Vám nevnucuji.

        Asi týden tady nebudu a tak na Vaši případnou diskuzi bych reagoval později.
        Pěkný den.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Gnosis.cz - Hledání Světla a Moudrosti, příspěvky čtenářů / provozovatel: Libor Kukliš, 2004 - 2016