a zkroť svou vzpurnou mysl. (REFRÉN)
Miliony jiných metod ji nezkrotíš,
podřídí se jedině tak, že bude naslouchat této melodii.
Jogíni praktikují své vlastní metody,
zatímco učenci jsou zaneprázdněni
vědomostmi a diskuzí.
Asketové se unaví pokáním
a celibátníci svým bojem s chtíčem.
Stoupenci dhján-jógy jen sami sebe klamou
ve vnitřním rozjímání.
Kněží čtou a přednášejí svatá písma
-i oni plýtvají energií, když se učí, když kážou.
Inteligence ani bystrost nejsou nic platné
-učenci se nakonec budou muset kát.
Žádná jiná praxe nebude účinná,
jedině praxe Šabdu tě sjednotí s Bohem.
Když žák s touhou v srdci
potká Mistra, který zná tajemství Šabdu,
a oddá se
praxi Šabdu,
jedině tehdy začne kontrolovat svou mysl.
Oddávat se vášním nikam nevede,
obětuj tedy své tělo a mysl na oltář lásky.
Vznětliví a nečestní
nebudou nikdy důvěřovat melodii Šabdu,
neboť tato melodie přichází z nejvyššího nebe
a vzácný je voják-Sant, jenž ji zachytí.
Ten podřídí svou mysl,
získá nad ní vládu
a oblehne pevnost na nebi Trikuty.
Za ní leží zákopy Sunu a dále náhorní planina,
jež označuje hranice Mahá Sunu.
Pak duše rozrazí bránu Bhanvar Gufy,
skrze niž ji Mistr ukáže
křišťálový palác Pána.
Je to naprosto fascinující podívaná
-každý paprsek září jako slunce,
každé slunce září neobvyklým světlem,
každý měsíc vykresluje miliony obrazů.
Nebeskou báň srdce osvětluje
světlo vyšších oblastí
odrážející se skrze miliardy vnitřních nebí.
V celé té hře je tajemná zápletka
-to však potvrdí jen vzácný gurumuk,
jenž obrátil dolů směřující proud své pozornosti.
Jak daleko mohu zajít v líčení nevyzpytatelných tajemství?
Ti, kdož chtějí vědět, musejí vstoupit do mystického stavu.
Jsem jako němý, pojídající sladkosti,
neschopný vylíčit chuť, kterou okouší.
Jak jen bych kdy mohl popsat jedinečnost a skvělost
nevýslovných, nepopsatelných říší?
Avšak Rádhá Svámí je nesmírně potěšen,
že může tato skrytá tajemství vynést na světlo.
Vysvětlivky:
Šabd – zvuk, hlas, slovo, chvalozpěv; proud božské energie, jenž je v základu všech věcí a jenž stvořil a udržuje vesmír; nazývá se také Slovo, Jméno, Duch Svatý, Logos, Zvukový proud, hudba sfér…atd.. Právě s pomocí Šabdu, věčné Boží moci, byly seslány duše dolů ze svého původního domova, aby osídlily stvoření, a s pomocí téže moci se musejí i vrátit zpět. Avšak nikdo jiný než pravý Mistr nemůže žáku tajemství Šabdu odhalit a napojit na něj jeho vědomí.
Stoupenci dhján-jógy – ti, kdo praktikují tuto jógu, jóga kontemplace a zbožné meditace. Dhján-jóga usiluje o dosažení jemnějších úrovní vědomí pomocí kontemplace.
Sant – mystik nejvyšší úrovně, jenž v sobě realizoval Boha a dosáhl oblasti věčnosti a čistého ducha.
Trikuty – centrum kauzální oblasti a sídlo univerzální mysli neboli Brahma, vládce tří světů – hmotného, astrálního a kauzálního. Trikuty je druhou oblastí na vnitřní cestě popsané Santy.
Sun – toto slovo, odvozené ze sanskrtského šunja, se obvykle překládá jako dutina, prázdnota nebo vakuum. Santové je používají k označení třetí oblasti, zvané též Dasvan Dvár, a výrazem Mahá Sun označují oblast nepropustné temnoty mezi Dasvan Dvárem a Bhanvar Gufou.
Bhanvar Gufá – „rotující“ jeskyně, název nejvyšší oblasti stvoření, ležící na prahu věčnosti. Právě zde zvolá postupující duše „sóhang“ („já jsem toto“), když si uvědomí svou naprostou totožnost s Bohem, je však od něj stále ještě oddělena.
Gurumuk – ten, jehož tvář /muk/ je obrácena ke guruovi; ten, kdo se naprosto oddal guruovi, v protikladu k manmukovi, jenž je otrokem mysli.
Rádhá Svámí – Pán(svámí) duše (rádhá); pán Anámi („bezejmený“) vládce osmé duchovní oblasti)
Bačan – slovo nebo slova, řeč, učení, pokyny, příkazy, přísloví.
Přeji všem ty nejkrásnější svátky s prožíváním klidu v duši, bez připouštění si vlivů světa, v radosti s blízkými.
Václav Žáček /Venda/
Z knihy učení Sant Matu – „Sár Bačan ve verších“
Poslední články autora: